שיר קיצור דיני חנוכה
משחק משפחתי וקבוצתי מאתגר לחנוכה
על פי שירו של הראי"ה קוק זצ"ל
חנוכה הינו חג מלא מתיקות!
"מצות נר חנוכה מצוה חביבה היא עד מאוד" אומר הרמב"ם, הלכות חנוכה (פ"ד הי"ב), וכחביבותה של המצווה, כך חביבותן של הלכות המצווה!
הלכות חנוכה, זכו לאור חביב ומיוחד, שרבבות עמך ישראל הוגים בהן, בלימוד, בחידונים ובמשחקים שונים.
אם כן, מה הסוד שלהן?
אולי ניתן לומר, שסודן הוא סוד האהבה, שהוסיפה לה אומתנו מצווה אשר לא צוותה בתורה, וכולה מאהבת הבורא ומרצון להגדיל את שמו בעולם!
לפניכם מוגש משחק הלכות חנוכה, אשר בנוי סביב שירו המפואר של מרן הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל – קיצור הלכות חנוכה.
המשחק כולל:
-
קובץ שיר קיצור דיני חנוכה – הרב קוק זצ"ל
-
קובץ הוראות המשחק
-
קובץ כרטיסיות
-
קובץ שאלות של השיר
-
קובץ מצגת שאלות ותשובות
-
קובץ שיר עם פירוש (של מכון שלהבתיה – הרב משה עמיאל)
מטרת המשחק:
ללמוד יחד הלכות חנוכה, בכיף ובהנאה, תוך כדי גיבוש קבוצתי / משפחתי
מהלך המשחק:
כל קבוצה מקבלת כרטיסיות שונות ובהן חלק מהשיר, המנחה שואל שאלות הלכתיות, ועל המשתתפים למצוא את התשובות בתוך הכרטיסיה שלהם ולענות את התשובה.
האתגר: מילות השיר הינן בשפה שירית וגבוהה, דבר המצריך מיומנות של הבנה, תרגום וקישור גבוהים, יחד עם הבנת ההלכות וההקשר!
מתאים לגילאי 10 – 120
להלן הקבצים (לפתיחה – לחצו עליהם):
-
שיר קיצור דיני חנוכה – הרב קוק זצ"ל
-
הוראות המשחק
-
כרטיסיות לשיר קיצור דיני חנוכה – הרב קוק זצ"ל
-
שאלות על שיר קיצור דיני חנוכה – הרב קוק זצ"ל
-
מצגת שאלות ותשובות – קיצור דיני חנוכה – (מצגת שתשדרג לכם את המשחק!)
-
פירוש לשיר קיצור דיני חנוכה להראיה קוק זצ"ל
נהנתם? התלהבתם?
שתפו את המשחק לחברים! להלן הקישור – קיצור דיני חנוכה – משחק מאתגר למשפחה ולקבוצה
יש לכם הצעות שיפור ויעול?
כתבו לנו: myb@livemitzvot.org
קיצור דיני חנוכה – הראי"ה קוק זצ"ל
נכתב על ידי מו"ר הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל, בסמארגון בשנת תרמ"ג
השיר מופיע בספרים: אורות הראי"ה עמ' ז'-י"ב, ובמועדי הראי"ה עמ' קע"א – קע"ז
כותרות לפסקאות – מדרשת חיות דקדושא
—————————————————————————————————————-
בחנוכה מזכירים את ניסי ד' לעם ישראל על ידי הדלקת נרות והלל והודאה
זֵכֶר חֲסָדִים וּפִלְאֵי אֱ-לוֹהַּ,
בִּשְׁנוֹת קֶדֶם הִבִּיט מִגָּבוֹהַּ,
לָתֵת עֹז לְהַחֲלִיף כֹּחַ,
לָעָם מְמֻשָּׁךְ מִגֶּזַע קָדוֹשׁ פּוֹרֵחַ,
חוֹבָה עָלֵינוּ לָעַד לְהַזְכִּירָהּ
חֶסֶד אֵ-ל בְּמַעֲשֵׂה וַאֲמִירָה.
בְּעֶשְׂרִים וַחֲמִשָּׁה לְכִסְלֵו הַחֹדֶשׁ
יוֹם אַדִּיר בְּרֹב טוֹהַר וְקוֹדֶשׁ,
שְׁמוֹנַת יָמִים בּוֹ יָבֹאוּ,
לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל יִקָּבֵעוּ,
לְהַדְלִיק נֵרוֹת כִּבְרָקִים מַזְהִירִים,
וּמִדֵּי יוֹם יוֹסִיפוּ הַמְּהַדְּרִים הַבְּחִירִים,
גַּם כָּל נַפְשׁוֹת בַּיִת יַדְלִיקוֹ בְּגִילָה
אִישׁ נֵרוֹתָיו וִיסַלְּדוּ בְּחִילָה.
הדלקת הנרות בברכה
וְשָׁלֹשׁ יְבָרְכוּ עֵת יַדְלִיקוּ
בְּבִרְכַּת זְמַן רָצוֹן יָפִיקוּ,
וּבְכָל הַלֵּילוֹת אַךְ שְׁתַּיִם בְּרָכוֹת
מִצְוַת וְזֵכֶר נִסִּים יַחַד נֶעֱרָכוֹת,
לְבַד אִם שָׁכַח אוֹ שָׁגָה בַּהֲלָכָה
וְלֹא בֵּרַךְ בָּרִאשׁוֹן לִזְמַן הַבְּרָכָה
אָז מִפִּי חֲכָמִים הַדָּת נְתוּנָה
בְּכָל לַיְלָה שֶׁיִּזְכֹּר לְבָרֵךְ זְמַן בֶּאֱמוּנָה.
דין מי שלא הדליק בביתו ודין אורח
וְאִם לְהַדְלִיק נֵרוֹת פַּס כֹּחֵהוּ
יִשָּׂא בְּרָכָה עֵת תֶּחֱזֶינָה עֵיְנֵהוּ
וּבִרְכַּת זְמַן וְנִסִּים יוֹדֶה לָאֵ-ל
בִּרְאוֹתוֹ נֵרוֹת מִצְוָה בְּבָתֵּי יִשְׂרָאֵל.
וְעוֹבֵר אוֹרֵחַ בְּאֶרֶץ נָכְרִיָּה
אִם בְּבֵית זְבוּלוֹ אִשְׁתּוֹ הֲלִיכוֹת צוֹפִיָּה,
וּכְדַת הִיא נֵרוֹת עוֹרֶכֶת
גַּם בְּעַד בַּעֲלָהּ אֲשֶׁר הִרְחִיק לָלֶכֶת,
אָז חוֹבָה עוֹד אֵין עֲלֵיְהוּ
לְהַדְלִיק נֵר בִּמְלוֹן מְגֻרֵהוּ.
וְאִם הַגֶּבֶר הָאוֹרֵחַ יָבֹא בְּגַפּוֹ,
לָקַחַת חֵלֶק בְּנֵרוֹת הַבַּיִת יְפָרֵשׁ כַּפּוֹ.
וְהָאִישׁ אֲשֶׁר אֵין לוֹ מָקוֹם קָבוּעַ,
הִנֵּה יֹאכַל פִּתּוֹ וְלִשְׁכַּב הִנֵּה יָנוּעַ,
בְּמָקוֹם אֲשֶׁר יֹאכַל מַאֲכָלוֹ,
שָׁמָּה לְהַדְלִיק שָׁפְרָה גּוֹרָלוֹ.
חיוב נשים בהדלקת נרות
וְהַדָּת עַל הַכֹּל מְחֲכָמִים נִתָּנָה
כִּי אַף לַנָּשִׁים הִיא לְמָנָה,
כִּי אַף לָהֶן זֹאת יָאָתָה,
כִּי מִיְּדֵי אֵשֶׁת חַיִל יָד ד' נִגְלָתָה.
דין עיוור בהדלקת נרות
וְאַף אִישׁ נִדְכָּא עִוֵּר עֵינַיִם
לִפְעֻלַּת צֶדֶק זֹאת יִתֵּן יָדַיִם,
וְאִם אֵין לְאֵל יָדוֹ לַעֲרֹךְ הַמַּעֲרָכָה,
יַעְזְרֵהוּ רֵעֵהוּ וְהוּא יְבָרֵךְ כַּהֲלָכָה.
אַךְ אִם עִמָּדוֹ תְּהִי עֶזְרָתוֹ
בַּעֲדוֹ תַּעֲשֶׂה הִיא מִצְוָתוֹ,
כִּי בְּמִצְוָה זֹאת חֲכָמִים אָמָרוּ
לְהוֹצִיא הַגְּבָרִים חוֹבָתָם הַנָּשִׁים יִגְבָּרוּ.
אַף תּוּכַל אִשָּׁה לְמַלֹּאוֹת יָד שָׁלִיחַ,
אַךְ מִצְוָה לְאִישׁ יִרְאַת ד' הָרִיחַ.
ערכו של נר חנוכה מול מצוות קידוש, הבדלה ונר שבת
כִּי מִצְוָה רַבָּה הִיא בְּעֶרְכָּהּ נֶהֱדָרָהּ
מִיֵּין קִדּוּשׁ וְהַבְדָּלָה הִיא יְקָרָה.
רַק נֵר שַׁבָּת מִמֶּנָּה יִכְבַּד בְּעֵינֵינוּ
כִּי גָּדוֹל הַיּוֹם וְקָדוֹשׁ לַאֲדוֹנֵנוּ.
זמן הדלקת הנרות
אַשְׁרֵי יְרֵא דּ' בִּזְמַנָּהּ יַקְדִּימֶנָּה,
כְּבֹא הַשֶּׁמֶשׁ וּמַהֵר יַעֲשֶׂנָּה,
אַךְ אִם אִנָּה לְיָדוֹ דָּבָר מַפְרִיעַ
יְמַהֵר עוֹנָתָהּ שָׁעָה וּרְבִיעַ.
וְרַב שֶׁמֶן בַּמְּנוֹרָה אָז יָצִיקוּ,
לִזְמַן כַּחֲצִי שָׁעָה בַּלַּיְלָה עוֹד יַדְלִיקוּ.
אַךְ יִזָּהֵר וְלֹא יְחַבֵּק יָדָיִם
עַד עֵת בַּשּׁוּק כַּלּוּ רַגְלַיִם
אַךְ לְעֵת זֹאת לְיַעֲקֹב עֵת צָרָה
אֲשֶׁר רַק בְּבֵיתוֹ יִתְהַדֵּר בַּמִּצְוָה הַיְּקָרָה
אָז זְמַן הַמִּצְוָה נִתְאַחֵר
וְיָכוֹל לַעֲשׂוֹתָהּ עַד עֲלוֹת הַשַּׁחַר,
אִם בְּכָל בֵּיתוֹ עוֹד גְּלוּיֵי עֵינַיִם
וְחֶבְלֵי שֵׁנָה עוֹד לֹא סָגְרוּ לָהֶם עַפְעַפַּיִם,
וּמִדַּת הַשֶּׁמֶן בִּלְבָבוֹ יְשַׂעֵר
אִם חֲצִי הַשָּׁעָה תְּהִי לְבַעֵר.
מקום הדלקת הנרות
וּבְפֶתַח הַבַּיִת יַעֲרֹךְ נֵרֵהוּ
בִּמְזוּזַת שְׂמֹאל לְמַעַן הַמִּצְווֹת יְסוֹבְבוּהוּ.
אִם בְּלֹא מְזוּזָה פִּתְחוֹ כְּמַחְתֶּרֶת
אָז מִשְּׂמֹאל הַיָּמִין נִבְחֶרֶת.
אִם עַל יַד רְחוֹבוֹת בֵּיתוֹ נִפְתַּחַת
בַּפֶּתַח הַהוּא יַדְלִיק הַנֵּר הַמְּשַׂמַּחַת.
וְאִם סָבִיב לָהּ יַקִּיף הֶחָצֵר
אַף אָז מִפִּתְחָהּ לֹא יִבָּצֵר.
וְאִם מִשְּׁנֵי עֲבָרִים לְבֵיתוֹ דְּלָתַיִם
בִּשְׁתֵּיהֶן יַדְלִיק לִמְנֹעַ מַרְאֵה עֵינַיִם.
מקום הדלקה בשעת סכנה
אַף בְּעֵת לְהַעֲמִיד הַדָּת בַּת יַעֲקֹב יְרֵאָה
וּבְקִיּוּם הַמִּצְווֹת בַּחֶדֶר שָׁם נֶחְבְּאָה
זֹאת הַמִּצְוָה לֹא נִשְׁבָּתָהּ,
כִּי בְּפָנִים הַבַּיִת תִּקַּח עֶמְדָּתָהּ
לְהַזְכִּיר בְּנֵי הַבַּיִת לְעוֹרֵר לִבּוֹתָם
לְהַלֵּל לֵד' וּלְפָאֲרוֹ בְּמַקְהֵלוֹתָם.
אָז אַךְ בְּמָקוֹם אֶחָד יַעֲמִיד עַל כַּנָּם,
אַף אִם הַפְּתָחִים יִגְדְּלוּ בְּמִנְיָנָם.
מקום הדלקה בבניין קומות ומי שאין לו פתח לרשות הרבים
וְאִם בִּמְקוֹם גָּבוֹהַּ בַּעֲלִיָּה יְהִי נָוֵהוּ,
אָז יַעֲרֹךְ בַּחַלּוֹן נֵרֵהוּ
וְאַף הַדָּר בַּבַּיִת וּמְעוֹנָתָהּ שְׁפָלָה
לְהַדְלִיק בְּחַלּוֹן הַמִּצְוָה גָּדָלָה,
בְּעֵת אֲשֶׁר כַּדָּת בְּפִתְחֵהוּ
לְהַדְלִיק שָׁמָּה לֹא תִּמְצָא יָדַהוּ.
מיקום הנחת הנרות בהדלקה בפתח הדלת וסדר הדלקת הנרות בחנוכיה
אַךְ אִם בְּפֶתַח הַבַּיִת יַצִּיב לָהּ יָד
הַזָּהִיר בְּמִצְוָה וְאֶת קְדוֹשִׁים רַד
יַשְׁפִּילֶנָּה לְמַטָּה מִטְפָחִים עֲשָׂרָה
וְאָז לְשֵׁם מִצְוָה תְּהִי נִכָּרָה,
וְאִם יוֹתֵר מִזֶּה הִגְבִּיהַּ נֵרֵהוּ
לֹא עָשָׁה כַּאֲשֶׁר יְאַתָּהּ מִצְוַת קוֹנֵהוּ,
אַךְ יוֹתֵר מֵהֵנָּה תִּשָּׁמֵר נֶפֶשׁ תַּמָּה
מִלְּהַגְבִּיהַּ לְמַעְלָה מֵעֶשְׂרִים אַמָּה.
וְלֹא יִתֵּן בְּמָקוֹם אֲשֶׁר יָשִׂימוּ הַכֹּל
אֶת נֵרוֹת הַבַּיִת אֲשֶׁר בַּחוֹל.
בְּפִנַּת הַיָּמִין כְּמִשְׁפַּט הַתּוֹרָה
יַדְלִיק אֶת הַנֵּרוֹת בַּמְּנוֹרָה
לְהַתְחִיל בִּשְׂמֹאל לְיָמִין לְהִפָּנוֹת
כְּמִשְׁפַּט הַכֹּהֲנִים מַקְרִיבֵי קָרְבָּנוֹת.
הדלקה עושה מצווה
וּמַטָּרַת הַמִּצְוָה אַךְ הַהַדְלָקָה
וּבַהֲנָחָה בִּלְבַד מִצְוָה נֶעֱתָקָהּ,
וְאַף אִם אָחֲזָה בְּיָדוֹ בְּעֵת הַדְלָקָתוֹ
אֵין בְּיָדוֹ יְדֵי חוֹבָתוֹ.
וְאִם לִפְנֵי זְמַנָּהּ הָיְתָה בּוֹעֶרֶת
הַנֶּהֱדֶרֶת.
אסור להשתמש בנרות
וְיִשָּׁמֵר מְאֹד לְהִזָּהֵר בִּכְבוֹדָהּ
וְלֹא יִשְׁתַּמֵּשׁ מְאוּמָה מֵאוֹר יְקוּדָהּ
אַף דְּבַר מִצְוָה וְחֶפְצֵי שָׁמַיִם,
וְאַף בְּרִחוּק מָקוֹם מְלֹא עֵינַיִם,
אַף מִנֵּר הָרִאשׁוֹן לְהַדְלִיק הַנּוֹתָרִים
אֲשֶׁר אַךְ לְהַדֵּר אֵינָם מֻתָּרִים.
וְאִם כְּבָר בָּעֲרָה מִדָּתָהּ הַקְּצוּבָה
מִנִּי אָז כְּנֵר חוֹל הִיא חֲשׁוּבָה.
וְאִם טֶרֶם זְמַן זֶה כָּבְתָה
אָז אֲסוּרָה הִיא וְאוֹסֶרֶת תַּעֲרוּבָתָהּ,
וְהַשֶּׁמֶן יִדָּרֵשׁ לְהַתִּירוֹ שִׁשִּׁים כִּפְלַיִם,
וְיִזָּהֵר בְּלִי לְעָרְבוֹ בְּיָדַיִם.
וְאִם כָּבוּ הַנֵּרוֹת אַחֲרֵי הַהַדְלָקָה,
לְהַדְלִיק עוֹד פַּעַם אֵין לְהַזְקִיקָהּ.
קבלת שבת בהדלקת נרות חנוכה
כִּקְבִיעַת שַׁבַּת הַדְלָקַת הַנֵּר מְסַכֶּמֶת
זוּלַת אִם חָשַׁב בֶּאֱמֶת
וּבִצְדָקָה
כִּי אֵינוֹ מְקַבֵּל שַׁבָּת בַּהַדְלָקָה.
דין חנוכיות שונות
נֵר אֲשֶׁר יֵשׁ לָהּ פִּיּוֹת מֵהַרְבֵּה עֲבָרִים
אֲנָשִׁים כְּמִסְפָּרָם בָּהּ נִפְטָרִים,
וְאִם בַּעֲגִילָה שָׂם פְּתִילוֹת בְּתוֹךְ הַקְּעָרָה
אַף מִצְוַת אַחַת מֵהֶן נֶעְדָּרָה,
רַק אִם כְּלִי עָלֶיהָ כָּפָה
אָז כָּל פְּתִילָה לְמִצְוָה יָפָה.
וְחֶרֶס יָשָׁן מֵחַרְסֵי אֲדָמָה
לֹא לִכְבוֹד הַמִּצְוָה הָרָמָה.
וְאִם בִּבְלִי דַּעְתּוֹ עָלָיו הִדְלִיקוּ
בְּלִי בְּרָכָה חֲכָמִים חֵקֶר הֶעֱמִיקוּ.
הדלקת נרות במוצאי שבת
וּבְמוֹצָאֵי שַׁבַּת הַבְדָּלָה אוֹ הַבְעָרָה
מִי לְהַקְדִּים עוֹד לֹא נַחְקָרָהּ.
רַק לֹא עָלָיו יְבָרֵךְ עַל הַנֵּר בְּהַבְדָּלָה,
כִּי אַךְ לְמִצְוָה וְלֹא לַהֲנָאָה נִגְבָּלָהּ.
סוג השמן
שֶׁמֶן זַיִת לְמִצְוָה נִבְחֶרֶת,
אַף נֵרוֹת חֵלֶב אוֹ שַׁעֲוָה יִצְלָחוּ
וְהֵם יְהַדְּרוּ אִם יֵאָרְכוּ.
דין על הניסים
בְּהוֹדוֹת לֹד' וְהַלֵּל יִגְמָרוּ
כָּל שְׁמוֹנַת יָמִים אֲשֶׁר נִבְחֲרוּ
וּלְהַזְכִּיר בַּתְּפִלָּה וּבְבִרְכַּת הַסְּעוּדָה
חֶסֶד ד' לְבֵית יְהוּדָה.
וְאִם שָׁכַח אֵינֶנָּה נֶחֶזֶרֶת
אַף שֶׁאֵינָהּ יָפָה וּמְהֻדֶּרֶת.
בִּתְפִלָּה בְּבִרְכַּת הוֹדָאָה
וּבְבִרְכַּת הַמָּזוֹן בְּהָאָרֶץ נִקְבָּעָהּ,
סעודות בחנוכה
וּלְהַרְבּוֹת בִּסְעוּדָה וּשְׁתִיַּת יַיִן
בָּהֶם מִצְוָה אַיִן.
רַק דִּבְרֵי תּוֹרָה יָשִׂימוּ לָהֶם פְּדוּת
מִכְלַל סְעוּדַת רְשׁוּת.
קריאת התורה בחנוכה
וְיִקְרְאוּ בַּתּוֹרָה פָּרָשָׁה קְבוּעָה
בַּחֲנֻכַּת מִשְׁכָּן הַמִּקְדָּשׁ הִיא יְדוּעָה
שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים בְּמִנְיָן
וְהַכֹּהֵן יַכְפִּיל הָעִנְיָן,
וּבְיוֹם הַשָּׁבַת בְּנָבִיא יַפְטִירוּ,
הַנֵּרוֹת אֲשֶׁר חָזָה זְכַרְיָהוּ יַזְכִּירוּ,
וְאִם שַׁבָּת שֵׁנִי בּוֹ יֶאֱרַע
בְּנֵרוֹת שְׁלֹמֹה בְּמַפְטִיר יִקְרָא,
וּקְרִיאַת רֹאשׁ הַחֹדֶשׁ תָּמִיד קוֹדֶמֶת
אַךְ כְּבוֹד הַיּוֹם בַּחֲנֻכָּה נֶחְתֶּמֶת.