ההלכה, איננה דבר פשוט,
אם היינו עושים משחק אסוציאציות, והייתי זורק לחלל החדר את המושג: "הלכה", בטוחני כי המושג הזה היה מעלה אצל לא מעט אנשים, אסוציאציות הקשורות למורכבות, למחלוקות, לשיטות ומנהגים שונים, אסוציאציות המלמדות על מושג טעון ומורכב.
מדוע ההלכה כה מורכבת? הרי היא אמורה להיות מאוד פשוטה? – מה יותר פשוט ממסורת?
השאיפה והמטרה הראשית של התורה כולה, הוא להביא את היחיד ואת האומה כולה למצב של דבקות בד'.
דבקות בד' במהותו, הוא קשר יציב וקבוע עם הקב"ה, זהו מצב פנימי, קדושה פנימית, אשר על ידה ובזכותה מוציא לפועל עם ישראל כולו, ועל פרטיו, את כל הטוב והטוהר שבו.
בית המקדש בנה בתוך כלל ישראל, את הדבקות הזאת, את הקדושה הפנימית, ובחורבנו חסרנו את הקדושה הפנימית.
אך כיצד ניתן להמשיך כך חסרים ורחוקים כל כך מהקב"ה?
מסביר הרב קוק זצ"ל (עין אי"ה שבת א' עמ' 25), שההשגחה העליונה גלגלה, שדרך טרדות הגלות והריחוק מבית חיינו, נשתכחה תורה והלכה ברורה, התעוררו ספיקות רבים, ובעקבותיהם התעוררו חומרות רבות, ושיטות רבות בהלכה התפתחו. וכך במהלך השנים עוד ספיקות ועוד חומרות. קחו לדוגמא את חגיגת שני ימים טובים של גלויות, הרי היא נולדה בעקבות ספק. כך קרה שעם התמעטות הקדושה הפנימית, התרחבה הקדושה החיצונית, קרי, הקדושה שנובעת ממעשים חיצוניים (-חיצוניים ביחס לתכלית הפנימית), ממעשי המצוות.
דווקא על ידי החורבן התרחבה התורה שבעל פה, התווספו הרבה חומרות, החומרות הרחיבו את העיסוק בהלכה, בתחום המעשי.
אבל מה מועילה לנו הקדושה החיצונית?
הקדושה החיצונית, היא היא בונה את הקדושה הפנימית. אמנם אנו קוראים לה קדושה חיצונית, כי אנחנו פועלים את המצוות מבחוץ, על ידי הגוף שלנו, אך בסופו של דבר הן משפעיות עלינו פנימה. ולכן מבאר הרמח"ל במסילת ישרים, שהמצוות הן מביאותת אותנו אל הדבקות בד' (פרק א').
לכן בהתרחבות הצד המעשי, הושלם החיסרון הפנימי.
לכן אומר הרב קוק זצ"ל, כל עוד לא שבו לנו כל מחמדינו מימי קדם, כל זמן שאין לנו מלך ונביא, סנהדרין גדולה במקום אשר בחר ד', בבית המקדש, שתצא מהם תורה לכל ישראל בלא שום ספק בהוראה, צריכים אנו להקפיד על הקדושה החיצונית, כי היא ממלאת לנו את החלל של הקדושה הפנימית שחסרה לנו בחסרונו של בית המקדש.
ההקפדה במצוות לעשותם בכל הדקדוק הראוי, גם אם הוא כולל בתוכו הרבה הלכות שנולדו כחומרות, היא בונה בנו את המקדש הפנימי, החסר לנו כל כך.
אנו מתפללים ומקווים שבמהרה בימינו, נזכה לבנין בית המקדש וחזרת כל סדרי הקדושה על מכונם, ובכך נוכל לינוק את הקדושה הפנימית בדרך ישירה יותר, אך עד אז, מופקד עלינו לחזק את קיומה של ההלכה, בשמחה, באהבה ובאמונה.